logo
U bevindt zich hier: Start Informatie scholen

De groepen
Op de boerderijen kunnen leerlingen uit groep 7 en 8 een lesprogramma volgen van vier uur. Het lesprogramma sluit aan op de kerndoelen van het basisonderwijs en is geschreven door iemand met uitgebreide ervaring in het maken van lesprogramma’s. De boeren zijn opgeleid om schoolklassen goed te kunnen begeleiden. Op de boerderij zijn twee begeleiders aanwezig.

De boerderijen
Verschillende sectoren uit de landbouw zijn in stichting Boerenklasse Texel vertegenwoordigd. Zo doet er een bloembollen-, fruit-, melkvee-, vleesvee- en schapenbedrijf, mee. De bedrijven worden bezocht in hun mooiste periode van het jaar. De schapenboer bijvoorbeeld ontvangt de klassen in het lammerenseizoen en de fruitkweker ontvangt de klassen in de oogsttijd. In onderstaande tabel staat wanneer welk bedrijf opengesteld is.

schema

Leerdoelen en lesinhoud
Het leren door ervaren met de boerderij als leerplek staat centraal. De verschillende werkzaamheden op de boerderij leveren leerervaringen voor de kinderen op. Deze leerervaringen sluiten aan bij de verschillende vakgebieden en kerndoelen.

Bij het gebruik van het lespakket (in circuitvorm) op de verschillende boerenbedrijven komen aspecten van de leergebieden Nederlandse taal, aardrijkskunde, geschiedenis, techniek, milieu, natuuronderwijs, tekenen en handvaardigheid ter sprake. Ook komen leergebied overstijgende kerndoelen aan de orde. Zoals het stellen van gerichte vragen, samenwerken, met elkaar overleggen en de resultaten van het werk presenteren in verschillende vormen.

Op de boerderij worden allerlei kernkwaliteiten en leergebieden op een natuurlijke wijze aangesproken bij de werkzaamheden

Organisatie van de les
Het boerderijeducatie-project bestaat uit een voorbereiding op school, een bezoek aan de boerderij en een verwerking op school. In de voorbereidende les wordt het project geïntroduceerd door de boer(in), vertoont u een film over het bedrijf en behandeld u een woordcluster.

Op de boerderij gaan de leerlingen na een inleiding van de boer(in) in groepjes opdrachten doen (circuit). Terug op school maken de leerlingen een verwerkingsopdracht. Verwerkingstips worden hieronder gegeven. Hiermee kan de leerkracht ook toetsen wat de leerlingen van het project hebben opgestoken.

Praktische zaken

  • Regel het vervoer goed. Informeer, als u met personenauto's gaat, of de bestuurders een inzittendenverzekering hebben.
  • Zorg dat de kinderen gemakkelijke kleding aan hebben (oude kleren, laarzen, een windjack dat uit kan als het warm wordt). Neem een paar sets reservekleren mee. Een kleine EHBO-doos is een ´must´.
  • Zorg voor voldoende begeleiding tijdens het bezoek want de kinderen zullen in kleine groepen het bedrijf gaan verkennen en middels een circuitvorm (werkboekje) de opdrachten uitvoeren. Het is de bedoeling dat uzelf deze groepen (maximaal10 leerlingen) samenstelt. Dit is afhankelijk van uw groepsgrootte. Per groep is één begeleider nodig. Hoe kleiner de groepen hoe intensiever er gewerkt kan worden. Er kunnen echter niet meer dan vier groepen gevormd worden.

Prijzen

  • De kosten voor een 2 uur durend programma zijn €120
  • De kosten voor een 3 uur durend programma zijn €180

pdfHandleiding voor leerkrachten